Yükleniyor...
KOSGEB, yurt dışından ithal edilen ürünleri Türkiye’de yerli ve milli imkânlarla üretecek olan KOBİ’lere 5 milyon liraya kadar destek verecek.

Ağır Tonajlı Araç Üretti

Ağır Tonajlı Araç Üretti

Uzun yıllar Kanada’da ağır tonajlı araç üretimi yapan firmada yöneticilik yaptı. Türkiye’ye dönerek kendi işletmesini kurdu ve ülkemizin ilk ağır tonajlı araç üretimini gerçekleştirdi

Sezgin Atar 1990 – 1995 yılları arasında Ereğli Demir-Çelik fabrikalarında proje ve bakım mühendisi olarak çalıştı.  Daha sonra, Kanada’ya giden Atar, ağır tonajlı araç üretimi yapan bir firmada uzun yıllar mühendis ve yönetici olarak görev yaptı.

Türkiye’ye dönüş yapan Sezgin Atar, Karadeniz Ereğli’de 2016 yılında SBB Transporter isimli işletmesini kurdu. İşletme, kısa zamanda yükleme ve taşıma araçları ile endüstriyel ekipman üretiminde Türkiye’nin önde gelen firmalarından biri haline geldi.

Kanada’da İş Birliği

SBB Transporter ilk olarak faaliyetine Kanada’da ağır tonajlı araç üretimi yapan ve Sezgin Atar’ın da çalıştığı firmanın Türkiye ve bölge temsilciliğini yapmakla başladı. Türkiye ve çevre ülkelere araç ve yedek parça satışı ile birlikte araç sahibi bazı firmalara da bakım hizmeti veren SBB Transporter, hala bu hizmetlerine devam ediyor.

350 Ton Yük Kapasiteli

Özellikle demir - çelik sektöründe kullanılan ağır taşıyıcı araçlar dünyada sadece birkaç ülkede üretiliyor. Bu üreticilerden en önemlileri Almanya ve Kanada’da bulunuyor. KOSGEB’in Stratejik Ürün Desteği ile SBB Transporter işletmesi de Türkiye’de bir ilki gerçekleştirerek ağır tonajlı araçları yerli imkânlarla üretmeye başladı. Lift özelliği olan ve yaklaşık 350 tona kadar ağırlık taşıyabilen SBB PALLİNG isimli araçların üretimi yaklaşık 8 ay sürüyor.

Ağır tonajlı taşıyıcı, iş makineleri ve forklift imalatı yapan işletme, bu araçlar için gerekli damper, dorse, çekici, palet, hurda kovası, cüruf ve çelik potası gibi yardımcı ekipmanların da üretimini gerçekleştiriyor.

Türkiye’de İlk Üretim

Araçların, yedek parçalarının ve diğer ekipmanlarının Türkiye’de ve çevre ülkelerde üretilmiyor olması, tamamen ithal edilmesi ve yurt dışına döviz çıkışına neden olması, bu araçların Türkiye’de üretilmesini gündeme getirdi. Bu alanın temsilciliğini yapan Sezgin Atar, Kanada firması ile görüşerek mevcut ilişkiler çerçevesinde Türkiye’de üretim yapılması fikrini ortaya attı. Kanada’da bulunan firma da konuya olumlu yaklaşarak, belirlenen şartlar yerine getirildiği takdirde üretimin Türkiye’de yapılması fikrini benimsedi.

Stratejik Ürün İle Üretim Tesisi

KOSGEB’in Stratejik Ürün Destek Programı için proje hazırlandı ve proje KOSGEB kurulları tarafından kabul gördü. 2018 yılının Ağustos ayında başlatılan “Ağır Tonajlı Araç Üretimi” konulu proje kapsamında işletme üretim faaliyetlerine devam ediyor.

Stratejik Ürün Destek Programı kapsamında şu ana kadar firmaya yüzde 70’i hibe yüzde 30’u geri ödemeli olmak üzere KOSGEB tarafından yaklaşık 5 milyon TL destek ödemesi yapıldı.

SBB Transporter, Stratejik Ürün Destek Programı ile Zonguldak Ereğli’de; 15 bin metrekare açık arazi üzerine üç hol 4 bin metrekare kapalı alan fabrika inşaatını tamamladı ve iki ağır tonajlı aracın üretimini başarı ile gerçekleştirdi. Üretilen araçlar, Ereğli Demir-Çelik fabrikalarına teslim edildi.

Ar-Ge İle ‘Döner Kollu Levha Paleti Kaldırma Aparatı’

İşletme aynı zamanda KOSGEB’in Ar-Ge ve İnovasyon Destek Programı’ndan faydalanıyor. İşletme yapmış olduğu Ar-Ge projesi ile yine demir-çelik sektörünün ihtiyacına yönelik tasarlanan ‘Döner Kollu Levha Paleti Kaldırma Aparatı’ konulu projesini başarı ile tamamladı. 2019 Haziran ayında başlatılan ve 6 ay olarak planlanan Ar-Ge projesi ile üretilen aparat sayesinde, demir-çelik işletmelerinin palet yükleme zamanlarından tasarruf etmeleri ve işçi sağlığı ve iş güvenliğini artırmaları sağlanıyor.

KOBİGEL İle Kaynak Robotu

İşletmenin 2019-2 KOBİGEL çağrısı kapsamında kabul edilen bir projesi daha bulunuyor. Proje ile satın alınan otonom kaynak robotu sayesinde üretilen parçaların kaynakları sorunsuz bir şekilde yapılıyor.

Endüstriyel Uygulama İle Üretim Hattı

SBB Transporter, KOSGEB destekli Endüstriyel Uygulama Destek Programı kapsamında “Tam Otomatik Dilme Paketleme Üretim Hattının Kurulması ve Ticarileştirilmesi” konulu proje ile üretim hattının kurulma çalışmaları devam ediyor.

Üretim ve İstihdam Hedefi

Üretim tesisinde başlangıçta üç araç üretimi için 20 kişi istihdam edildi. Üretimin ikinci yılında üretim kapasitesinin altı araca çıkması hedeflenirken, istihdam sayısının 41 kişiye ulaşması, üçüncü yılın sonunda ise araç üretim seviyesinin 12 araca, personel istihdam sayısının da 67 kişiye ulaşması hedefleniyor.

Geleceğin Taşıyıcısı

Ağır taşıyıcılar; demir çelik, petrol, liman, gemi inşa ya da herhangi bir aşırı yük kaldırmak ve taşımak gerektiren işlerde kullanılıyor. Yüksek manevra kabiliyeti ve yüksek yük kapasitesi ile üretilen ağır taşıyıcı araçlar, 50 ile 350 ton arasında taşıma kapasitesine sahip. Normal şartlarda bir tır 25-30 ton yük taşıyabiliyorken, bu araçlarla normal tırın on katına kadar taşıma yapılabiliyor. Bu da hem fabrika içerisindeki araç trafiğinin azalmasını hem de iş gücünden tasarrufu sağlıyor.  Ayrıca 10 araca karşılık neredeyse bir araç için kullanılan yakıtla aynı mesafe gidilerek yakıt tasarrufu sağlanacak ve çevre kirliliğinin de önüne geçilmiş olacak.

10 Tırın Yaptığı İş

Kanadalı ortağı Bob Bogdan Charczuk ile kurduğu Sezgin Bob Bogdan (SBB) firması altında araçların üretimine başlandığı kaydeden Sezgin Atar, “Bu araç demir çelik sahası içerisinde, fabrika sahası içerisinde, yüksek taşımacılık, yüksek tonajlı taşımacılık gerektiren her işte kullanılıyor. Bu aracın en büyük özelliği, aracın üzerine paletler konuluyor. O paletlere, taşıyacağınız işe uygun palet yapılıyor. Mesela rulo, kütük, hurda veya cüruf taşımacılığı için paletler yapılıyor. En büyük özelliği ise direkt bu araç taşımıyor, paletler taşıyor. Dolayısıyla araç yük altında beklemiyor, palet bekliyor. Araç bunun, paletin altına giriyor hidrolik olarak yükseliyor ve yükü taşıyor. Böylece fabrika sahası içerisinde trafiği azaltıyor, nereden baksanız 8-10 tırın yaptığı işi yapıyor. Onun ötesinde de vinç altında bekleme diye bir konu veya yük altında bekleme diye bir olay yok. Sadece paleti bırakıyorsunuz, dolu paleti alıp taşıyorsunuz. Boş paleti de olduğu yere bırakıyorsunuz. Yani hem elemandan tasarruf, hem yakıttan tasarruf. Bu Almanya’da iki firmada üretiliyor ama iki firmanın da sahibi tek. Kanada’da da üretiliyordu üçüncü de biz olduk. Ereğli’de üretiyoruz şu an. Erdemir dışında İskenderun Demir Çelik de var. Şu an İş Taş, Çolakoğlu, Kaptan Demir Çelik, Yeşilyurt ile görüşmelerimiz devam ediyor. Bunların tamamı, bu araçların Türkiye’de yapılmasından çok memnun kaldıklarını belirttiler. Dolayısıyla burada yapılmasının avantajlarını kullanarak yurt içindeki firmalara da bu araçlardan vereceğiz inşallah.” diye konuştu.