"Dijitalleşme ve e-ticaret konusunda her bir KOBİ’nin ayrı bir stratejisinin olması gerekiyor."
Tarih: 28 Nisan 2020

KOSGEB Başkanı Prof. Dr. Cevahir Uzkurt, yeni tip koronavirüs Covid-19’un KOBİ’lere etkisini değerlendirerek, “Bundan sonra hem işletme hem de tüketici davranışları açısından elektronik ortama bir kayma olacak. O yüzden KOBİ’ler dijitalleşme sürecini çok kısa sürede tamamlamalı. Bundan sonra da her KOBİ’nin dijitalleşme ve e-ticarete dönük bir yo haritasını oluşturması gerekiyor.” dedi.


KOSGEB Başkanı Cevahir Uzkurt, TRT Haber'de yayınlanan 'Ekonomi 7/24' programında canlı yayın konuğu oldu. Uzkurt, programda özetle şunları söyledi:


OECD RAPORLARI: KOBİ’lerimizin yüzde 91’inin bu süreçte personel çıkartmadığını görüyoruz. Ülkemizdeki KOBİ’lerin talep daralmasından dolayı satışlarının azaldığını, alacaklarının temininde güçlük çektiklerini ve günlük çalışma sermayesi ihtiyaçlarını bulmada yani finansmana erişimde birtakım sıkıntılar yaşadıklarını görüyoruz. Hem piyasaya hem de KOBİ’lere dönük ciddi tedbirler alınmış durumda. OECD raporlarına da bu yansıyor. Bu raporlarda KOBİ’leri korumak adına en çok enstrüman ile piyasaya müdahale eden ülkeler arasında yer alıyoruz.


ARZ TALEP ŞOKU: Bu sürece bütün dünya hazırlıksız yakalandı. Daha önceki krizlerde birtakım işaretler alınıyordu. Bu krizin en büyük etkisi ansızın yakalanmamız ve bütün dünya ülkelerinin aynı anda bu süreci yaşaması. Covid-19 sadece arz tarafını etkilemedi, talep tarafını da birlikte etkiledi. Arz ve talep şokunu birlikte yaşadık. Ülke olarak en hazırlıklı yakalanan ve piyasaya en erken müdahale eden ülkeler arasında yer aldık.


TASARRUF EĞİLİMİNE GİRSİNLER: KOBİ’lerin nakit akışlarını bozmayacak şekilde bir taraftan kamu desteklerinden yararlanmaları diğer taraftan da normal süreçte yapmış oldukları gereksiz masraflardan kaçınarak tasarruf eğilimine girmeleri gerekiyor. Ulusal ve uluslararası piyasalarda açılma olduğunda KOBİ’ler için ciddi avantajlar ortaya çıkacak. O nedenle personel açısından çalışma güçlerini kaybetmemeleri lazım.


BAZI SEKTÖRLER AVANTAJLI: Bu süreç bize şunu gösterdi: Dijitalleşme ve e-ticaret konusunda her bir KOBİ’nin ayrı bir stratejisinin olması gerekiyor. Yaptığımız araştırmalarda gıda, sağlık, hijyen gibi sektörlerin kriz sürecinde de ciddi avantajı olduğunu görüyoruz. Bu firmalar arasında dijitalleşme sürecini tamamlamış, e-ticarete yönelik hazırlığı olan firmaların daha avantajlı olduğunu görüyoruz. Bundan sonra hem işletme hem de tüketici davranışları açısından elektronik ortama bir kayma olacak. Bu fırsatı değerlendirmek çok önemli. O yüzden KOBİ’ler dijitalleşme sürecini çok kısa sürede tamamlamalı. Bundan sonra da her KOBİ’nin dijitalleşme ve e-ticarete dönük bir yol haritasını oluşturması gerekiyor.

Güncelleme Tarihi: 28 Nisan 2020